الأربعاء، ١٠ يونيو ٢٠٠٩

فضفضة


كتير قوى باحس انى عايزة اعتزل البيت و الاولاد، الواحد حاسس انه مربوط فى ساقية ، البيت طلباته و شغله ما بيخلص و طلبات الاولاد ما بتنتهيش ، و خصوصا انهم اولاد و ابوهم ربنا يخليه ، صحيح هو زوج غير متعب ، لكن برضه ليه واجبات لازم ااديها على اكمل وجه و خاصة بعد طلوعى ع المعاش المبكر و ده من 10 سنين ، و كل جهدى اصبح موجه للبيت والاولاد ، و فى السنتين الاخرنيين نورتنا هاجر بنت بنتى ربنا يحميها حتة بمبونة رقيقة و جميلة و شقية لكن برضه محتاجة لجهد و انا سعيدة بالجهد ده و كانها امها رجعت لى تانى،


المهم ان نتيجة لاعتزالى الحياة العملية و عدم الحركة الا داخل البيت ،زاد وزنى جدا ، و اصبحت اعانى نفسيا من هذه الزيادة و الموضوع مش اكل و لكن عدم حركة بعد ما كانت حياتى كلها حركة ، مش عارفة اعمل ايه ؟، حاولت الاشتراك فى الجيم بالنادى الذى نشترك فيه و انا اصلا من الغير مرتادين للنوادى لان شغلى كان واخد اغلب وقتى و بعد رجوعى للبيت كان الاولاد و البيت فلم يكن لدى وقت للنوادى ،و بحكم انى كنت ميرة مبيعات بشركة ادوية ، فكان لى علاقات كثيرة جدا و كنت مستكفية معارف ، و بعد قعادى فى البيت تقلصت كل العلاقات لانها كانت علاقات عمل ، حتى زملاء العمل فين و فين لما الواحد يسأل، بعد كل الهيصة و دوشة المسؤلية اصبحت منغلقة فى البيت و بس ، على فكرة انا حبيت الحياة الهادئه فى بيتى ، و قلت بقى اعيش ست بيت باقى حياتى و لكن بعد مرور العشر سنوات احسست بالفراغ ، و حالة ما يشبه الملل ،اولادى كبروا و كل واحد بقى له اهتماماته و خصوصياته ، و البنت الوحيدة تزوجت ، و زوجى طاحن نفسه فى شغله و ياتى للاكل و النوم ، و ان قعد شويه يرى التليفزيون لمتابعة جميع القنوات الاخبارية او الرياضية ،


و انكبت اهتماماتى بجانب البيت على الكمبيوتر ، لدرجة انى اعمل فى الهارد وير و السوفت وير و لست مجرد يوزر ، و انا التى اشترى الكمبيوتر و اركبه و اضع السيستم و كل شىء ، أهى هواية بدل القراءة لان عينية لم تعد تتحمل القراءة قبل النوم كما تعودت طوال حياتى ،


رمضان الماضى عملت عمرة ، و من الحر الشديد و الصيام و لان الفندق كا يبعد عن الحرم 800 متر كنت امشيها ذهابا و ايابا يوميا رجعت خاسة 9 كيلو خلال شهر ،


عرضت على ابنتى ان اذهب لدكتور تخسيس و لكنى رفضت لانى من النوع الذى لا يحب ان يتقيد بنظام لمدة طويلة و اعلم انى لن التزم بنظام علاج ، فانا اصبحت عصبية زيادة عن اللزوم ،


لا اعرف ماذا افعل و فى قرارة نفسى اعلم ان الحل هو المشى يوميا ، و لكنى كتير قوى بآجى آخر النهار و بابقى مش قدرة اخرج او امشى ، و اكسل حتى اروح لبنتى ،


لا اعلم هل حياتى المنزلية اصابتنى بالاحباط ، و لا ايه الحكاية ؟؟؟؟


بادعى ربنا و انا باصلى يقوينى على نفسى ... اللهم آمين

هناك ٣ تعليقات:

عطش الصبار يقول...

والهى يا ام فيروز اللى انتى بتمرى بيه ده انا عشته من فترهولما ولادى كانوا معايا قبل ما يسافرو خارج البلاد كنت دايما بحلم باليوم اللى ارجع لهواياتى القديمه القراءه
وكنت فى الفتره دى عصبيه جدا لانى كنت بارجع من عملى المجهد جدا الاقى الجميع مستنينى بكل انواع الطلبات وكنت اشغل عمل قيادى يحتاج منى تركيز شديد
وتحولت حياتى الى دائره من العذاب لاتنتهى واصبحت ردود افعالى اكثر عنفا
واكثر مما يستحق الحدث
وقد كنت اعتقد انه عندما يكبر اولادنا سنكون اكثر راحه ولكن لم يحدث ذالك بالرغم من انهم وبامانه حاولوا التخفيف عنى وككثيرا ماتحملوا ردود افعالى المبالغ فيها
ولكن شعرت فجأهاننى ساخسرهم
فقررت فى لحظه بعد تفكيرعميق ان اتخلى عن طموحى الوظيفى حتى لااخسر منعملت لاجلهم سنوات
وكان ان اثرت الدهشه للجميع كيف تتخلى عن كل هذاوبعد ذالك الجهد
ولكن كان ذالك القرار هو احسن القرارات التىاتخذتهاولم اندم عليه
والانمنكتر الملل بادور على ايام العذاب لان الوحده بقت صعبه صحيح معايا ابنه وحفيد لكن برضه مفتقدهتلك الايام التى كانت تمنحنى الحياه
تقبلى تحياتى

صبرني يارب يقول...

طيب يا تيته نوجا شوفيلك وشوفيلى حل معاكي

ههههههههههههههههه

على فكره انا مامتي اسمها نجوى وولادي بيقولوا لها تيته نجوى

وبالنسبه لموضوع الوزن عندي اقتراح انك تيجبى جهاز مشي فى البيت جاااااايز تستسهلي تستعمليه يوميا نص ساعه على الاقل

وجربي تروحي لدكتور

ولو انى بقالي سنتين ماشيه مع دكتوره ونزلت فعلا 20 كيلو لكن اول ما توقفت رغما عني رجعت فى اربع شهور عشره كيلو تاني

وحاليا باحاول انزل تاني

مشكله رخمه

بس حاولي تجدد نشاطك يا جميل وتخرجي وتعملى اصحاب من جديد وايه يعنى

والموضوع هايختلف وهاجر بقى تروح لمامتها مش فاضيين
ههههههههههههههههه

Rosa يقول...

ايه يا ماما الكلام الجامد دا؟ هو أنا مش بنتك برضه؟

تخبي كل دا جواكي و لا تفضفضي معايا طيب اد احنا بيننا و بين بعض 5 دقائق ما تيجي و نقعد مع بعض طالما زهقانة من البيت.

لا لا لا لا أنا زعلاااااااااااااااااااانة و لينا كلام تاني مع بعض